torstai 18. helmikuuta 2010

'Euan ihmeet

Olin jo melkein päättänyt olla menemättä 'Eualle, kun törmäsin kaupungilla samaiseen bussikuskiin, joka oli tuonut mut lentokentältä Nuku'Alofaan. Sain kyydin satamaan ja samalla kuulin lupaavan diskordianistin alun innostunutta kommentointia Grayfacesta :D Mies on käynyt www.principiadiscordia.com-osoitteessa aina kun on ollut vapaahetki lueskelemassa elämän totuuksia ^-^ Mä oon niin lähetyssaarnaajakuningatar \o/

Mutta, kun kerran olin päässyt satamaan ja laivaa lastattiin jo, niin päätin sitten ottaa sen ja maksoin 27 pa'angaa melkoisesta kyydistä 'Eualle. Matka kesti reilut kaksi tuntia, enkä voinut ihan hirveän pahoin. Lähinnä, koska koetin nukkua koko matkan. Se heilutus oli ihan ok vaakatasosta koettuna O.o Mä en niin ole meri-ihmisiä...

'Eualla sitten lähdin kävelemään etelään melko epätietosena siitä, mitä tuleman piti, mutta ihan hyvällä tuulella kuitenkin. Löysin vessan (lattia ja pönttö täynnä mustaa vettä. Omnom) ja sain vähän jotain keksiä mukaan, etten ihan nälkään kuolisi (olin ottanu vaan pari sämpylää mukaan Sifalta lähtiessä). Joku tongalainen Alex koetti saada mua seuraansa tyyliin "mennäänkö meille, mulla on traktori!", mutta sanoin kiitos ei ja lähdin kävelemään rantatietä kohti. Jotain.

Löysin Hideaway-hotellin, mutta jatkoin matkaa. Nousin hurjan mäen ylös ja katselin uhkaavia pilviä sademetsän yllä mäen toisella puolella. Oli aika jännä olo, kun oli neljä vuotta vanha kartta mukana, eikä puolia niistä hotelleista näkynyt missään, missä niiden olisi pitänyt olla. Muutenkin aurinko alko olla valmis laskemaan ja laiva lähtisi aamuviideltä seuraavana aamuna...jännitys tiivistyi ;) Ohikulkeva tyttö antoi mangon ja söin sen. Soli puoliraaka, mutta pelkkää pullaa koko päivänä syöneenä se oli just sitä, mitä tarvitsin.

Taina's Place löytyi vähän kyselemällä ja kuuden jälkeen pääsin sitten kolmen tunnin kävelyn jälkeen vihdoinkin "turvaan". Sattumalta samassa hostellissa oli indianalainen Lindsey, joka oli meinannu Sifalle tulla sohvalle ennen mua, mutta unohtanut kirjottaa puhelinnumeron ylös. Lindsay näytti mulle sitten "smokey holen", eli pirun syvän ja sumusen kuopan keskellä sademettää. Myrsky oli riehunu 'Euallakin aikalailla ja jouduttiin kiipeileen ja melkeen ryömimäänkin, että päästiin isolle 'Ovava-puulle, joka oli kieltämättä iso :O Jos joku on nähnyt Avatarin, tää näytti vähän niiden asuinpuulta. Okei, ei ihan NIIN iso, mutta melkeen :D

Päästiin takasin Taina's Placeen just pimeen tullessa ja sitten pitikin turvautua kynttilöihin: Tainalla ei vielä oltu saatu sähköjä toimimaan. Kerroin Lindseyllekin diskordianismista (ei todellakaan oo mun vika, että ihmisiä kiinnostaa! :D) ja naurettiin just sille, kuinka Tainan tytär oli heti esittäytymisensä jälkeen pyytänyt lainata mun kameraa, kun sisään tuli Tainan mies, että nyt neiti tulee ja ottaa kuvia 21-vuotisjuhlista. No hetken hämmennyksen jälkeen istuttiin Lindseyn kanssa kookosten keskellä avopakun lavalla ajamassa hurjaa vauhtia läheisen perheen kotiin, jossa tytön täysi-ikäisyysjuhla oli juuri meneillään.

Kaikki oli ihan hiljaa, kun tultiin paikalle. Mut ohjattiin kuiskaten seinän viereen ja viittilöitiin ottamaan kuvia, kun pastori (tai isä?) puhui jotain ja tyttö itki ja anto pastorille (tai isälle) jotain ja kaikki muut oli vakavia ja hiljaa. Sitten seurasi joku rukouksen (tai herätyshurmosmantran) tapanen ja kaikki hoki "io" ja "malo" (kyllä ja kiitos mikäli minun kielipääni yhtään toimii), kunnes päästiin ruuan kimppuun. Ja kyllä. Mäkin sain syödä ihan hervottoman hyvää kalaa, kanaa, hummeria, pastajuttua, kakkua, vaniljavanukasta..... \o/ Koko päivän paniikkipaastonnut vatsani oli hurmoksessa :D Palan painikkeena juotiin mangomehua. Mmmm. Me like :)

Seurasi lisää puheita ja koetin ottaa valokuvia aina sopivissa väleissä. Lopulta päivänsankarin äiti kiitti mua englanniksi kyyneleet silmissä, että on aivan ihanaa, kun tulin ottamaan kuvia ja jos voisin teetättää ja lähettää ne sitten Tainalle, niin se olisi todella upeaa. :') Melkeen itsekin liikutuin ja lupasin teetättää kuvat (ja jotain muuta ehkä? Heh, Ifolor on syvällä verissä jo x)) ja kehuin ruokaa (enkä suotta) ja sitten saatiin kyyti takasin kotiin. Oisin saanut hummerin kotiin vietäväksi, mutta se jäi ja toisaalta en ois saanu sitä kylmäänkään, niin ei mennyt hukkaan...

Mutta vähänkö hienoa! Olin 'Eualla vaan yhen yön, mutta sain silti varmasti enemmän kuin osani paikallisesta elämästä! Tää on niin hieno paikka. Nää ihmiset palauttaa niin uskon ihmiskunnan jonkun tason ystävällisyyteen ja hyvyyteen ^-^ En meinannut saada unta, kun olin niin innoissani noista juhlista 8) Eipä sitä paljon nukuttukaan, kun neljältä jo piti nousta kyytiin takasin laivalle. 45 pa'angaa makso yö ja kyyti. Niin paljon paree, kun jos ois veneessä nukkunu ja joutunu kävelemään sieltä, mihin olin jalkojeni antanut kantaa :P

Nyt istun Friends cafeessa aamiaista sulatellen. Vois mennä kohta takasin Sifalle, ettei se huolestu ;) Takasin satamasta pääsin sveitsiläisen Victorin maksamalla taksilla ^-^ Vähän vielä keinuttaa, mutta takasin tulo oli paljon iisimpi kun eilinen meno. Ai katos tuolla se Victor on terassilla. Pitää varmaan käydä moikkaas :] Alan ehkä vähän päästä pahimman alkushokin yli. Korkea aikakin, kun on enää vajaa 5 päivää jälellä ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti